Sinds jaar en dag zijn Pokémon kaarten razend populair. Veel mensen kopen deze kaarten of hebben Pokémon kaarten in huis, maar lang niet iedereen weet hoe het Pokémon kaartspel precies gespeeld moet worden. Speciaal voor die mensen zijn hier alle basisregels bij elkaar verzameld. Belangrijk om te weten is ook dat je NOOIT je kaarten verliest na het verliezen van een potje Pokémon!
Type Pokémon kaarten
Er zijn 3 verschillende type kaarten binnen het spel.
Pokémon
De belangrijkste kaarten zijn natuurlijk de Pokémon zelf. Deze bestaan uit Basis Pokémon en evolutie kaarten. Het verschil tussen deze evolutie vormen is terug te zien in de linkerbovenhoek van de kaart.
Energie kaarten
De meeste Pokémon kunnen niet aanvallen zonder energiekaarten. Hiervoor moet het type energie overeenkomen met deze van de aanval.
Er zijn 11 verschillende energietypes onder de pokémon en 9 verschillende energiekaarten. De types grass, fairy, metal, fighting, water, fire, psychic, lightning en darkness hebben allemaal hun eigen type energiekaarten (zie afbeelding). Dragon type Pokémon hebben meestal 2 verschillende typen energie nodig voor hun aanvallen en in het geval van een colorless pokémon kaart kan elk type energie gebruikt worden
Trainer kaarten
Trainer kaarten bieden de speler extra mogelijkheden tijdens het spel. Sommige kaarten zullen je Pokémon helpen door bijvoorbeeld opgelopen schade te verminderen maar er zijn bijvoorbeeld ook kaarten waarmee je kan zoeken in je deck naar een specifieke kaart. Er zijn 4 soorten trainer kaarten. ‘Item, ‘Stadium’, ‘Pokémon Tool’ en ‘Supporter’
De onderdelen van een Pokémon kaart
- Pokémon Type
- HP-punten / Levens-punten
- Pokémon naam / Kaart naam
- Evolutie niveau
- Ability / Speciale eigenschap
- Aanvals-naam, uitleg, kosten van de aanval en de schade die de aanval doet
- Weakness, resistance en terugtrek-kosten
- V of VMAX regel
- Kaart Type
- Trainer Type
- Kaart beschrijving
- Trainer regels
Het Speelveld
Een deck bouwen
Hieronder beschrijven we de regels en tips die je in acht moet nemen bij het bouwen van een deck.
- Een deck moet altijd precies 60 kaarten bevatten
- Je mag maximaal 4 kaarten met dezelfde naam in je deck hebben. Basis energiekaarten zijn hiervoor uitgezonderd.
- Je kan het beste voor één of twee energietypes kiezen. Zo heb je grootste kans dat je energiekaarten overeenkomen met de aanvallen van je pokémon.
- Zorg dat je genoeg energiekaarten in je deck hebt. 15 tot 19 energiekaarten is in de meeste decks een goed aantal.
- Trainerkaarten zorgen voor een groot deel van het mogelijke succes van je deck. Doorgaans worden 13 tot 20 trainerkaarten in een deck gespeeld
- Vul daarna je deck aan met pokémon kaarten tot je precies 60 kaarten hebt.
Geen zin om zelf een deck te bouwen? Je kan kant-en-klare decks kopen! Deze bevatten precies 60 kaarten waarmee je gelijk kunt spelen.
Extra regels om rekening mee te houden:
- Het Evolueren van V naar VMax Pokémon beëindigt niet automatisch je beurt in tegenstelling tot EX naar Mega Pokémon, tenzij je de bijbehorende spirit link trainer kaart een de pokémon hebt gehecht.
- Sommige pokémon hebben twee types, deze gelden allebei voor eventuele weakness of resistance effecten.
- Heel veel aanvallen hebben extra effecten, lees altijd goed de kaarten van pokémon en trainers
Een spel beginnen
- Het spel begint door een (Pokémon) munt op te gooien of een dobbelsteen te werpen . Degene die kop/munt of even/oneven goed heeft geraden mag bepalen wie er zal beginnen.
- Schud het deck van precies 60 kaarten en pak de bovenste 7 kaarten. Controleer of je basis Pokémon in je hand hebt. Als je geen basis Pokémon hebt, laat je je hand aan je tegenstander zien en schud je de 7 kaarten terug in je deck. Daarna pak je opnieuw 7 kaarten. Als je dan weer geen basis Pokémon in je hand hebt herhaal je dit tot je wel een basis Pokémon in je openingshand hebt. Als je tegenstander zijn of haar hand terug in het deck moet schudden, mag jij een extra kaart pakken.
- Wanneer jullie beiden een openingshand hebben met basis Pokémon, kies je de basis Pokémon waar je mee wilt beginnen en leg je deze met de achterkant naar boven op het speelveld als actieve Pokémon.
- Daarna mag je maximaal 5 extra basis Pokémon met de achterkant naar boven op je bank leggen.
- Pak de top 6 kaarten van je deck en leg deze aan de linkerkant op de plek van de prijskaarten.
- Beide spelers draaien hun actieve Pokémon en de Pokémon op hun bank om en het spel kan beginnen.
Een beurt spelen
Verloop van de beurt
Elke beurt begint met het pakken van een kaart van je deck. Daarna zijn er verschillende acties die je kan doen in een beurt. Hieronder zijn deze acties beschreven en hoe vaak je dat mag doen binnen één beurt.
- Tijdens de eerste beurt mag degene die als eerste aan set is, geen aanval doen en geen supporter kaart spelen.
- Per beurt mag de speler één energiekaart aan een van zijn/haar Pokémon leggen.
- Je mag tot maximaal 5 basis Pokémon op je bank leggen welke je later in het spel kunt evolueren.
- Je mag per beurt zoveel Pokémon evolueren als mogelijk. Een Pokémon behoudt alle aangehechte kaarten en schadepunten wanneer deze evolueert, status condities zoals paralyzed en poisoned worden wel beëindigd door het evolueren van je Pokémon. (Je mag Pokémon niet evolueren tijdens de eerste beurt dat de Pokémon in het spel ligt. Je kan dus geen Pokémon evolueren tijdens jouw eerste beurt. Ook mag je eenzelfde Pokémon niet twee keer binnen één beurt evolueren.)
- Je mag zoveel trainerkaarten spelen als je kunt in een beurt, let wel dat je maar één supporter kaart en één stadium kaart mag spelen per beurt.
- Je mag één keer per beurt je actieve Pokémon terugtrekken voor een andere Pokémon op je bank. (Elke Pokémon heeft een retreat cost, weergegeven in colorless energie symbolen. Het aantal retreat symbolen geeft weer hoeveel aangehechte energiekaarten je van die Pokémon moet weggooien om de Pokémon terug te mogen trekken. Daarna mag je je actieve Pokémon omruilen met een Pokémon op je bank.
- Je mag de ability van je Pokémon in het spel 1 keer per beurt gebruiken. (je mag ook abilities van de Pokémon op je bank gebruiken.)
Aanvallen
Als laatste in je beurt mag je een aanval van je Pokémon uitvoeren. Aanvallen betekent dat je beurt voorbij is en je pas weer in je volgende beurt acties kan uitvoeren. Je kan je beurt ook beëindigen door je beurt door te geven zonder aan te vallen.
Om een aanval van je actieve Pokémon te gebruiken moeten de aangehechte energiekaarten van je Pokémon overeenkomen met de energie symbolen die voor de aanval staan. Voor colorless energie symbolen is elk type energiekaart goed. Voor de andere 9 symbolen moet dat specifieke type energie zijn aangehecht. Het aantal energiesymbolen voor een aanval geeft weer hoeveel van dat type energiekaarten moeten zijn aangehecht om een aanval uit te voeren.
Voor het berekenen van de schade kijk je naar het getal dat naast de aanval staat en naar de weakness en resistance van de Pokémon van je tegenstander. Sommige aanvallen hebben een specifiek effect waardoor de schade van de aanval kan verschillen. Als het type van jouw Pokémon overeenkomt met het symbool dat bij de weakness van de Pokémon van jouw tegenstander staat, dan doet de aanval meer schade. Dit kan verschillen van 10 extra schadepunten tot zelfs dubbele schadepunten. Als het type van jouw Pokémon echter overeenkomt met het symbool dat bij de resistance van de Pokémon van je tegenstander staat, doet je aanval minder schade.
Als uiteindelijk de definitieve schade is berekend, hou je dit bij door schadepunten bij de verdedigende Pokémon te leggen. Wanneer een Pokémon evenveel of meer schade heeft gekregen dan de Pokémon HP-punten heeft, is de Pokémon uitgeschakeld en mag de winnende speler een prijskaart pakken. Voor normale Pokémon mag je 1 prijskaart pakken maar er zijn ook speciale kaarten waar je 2 of zelfs 3 prijskaarten voor mag pakken. Dit staat dan rechtsonder aangegeven.
Status condities
Als er Pokémon zijn met status condities, zorgt dit voor een effect dat plaatsvindt tussen de beurten door. Hieronder de verschillende status condities en welke effecten dit met zich meebrengt.
- Asleep & Paralyzed
Draai een paralyzed Pokémon met de bovenkant naar rechts en een asleep Pokemon draai je met de bovenkant naar links. Een slapende of verlamde Pokémon kan niet aanvallen of teruggetrokken worden. Tussen elke beurt door flip je een Pokémon munt. Bij kop wordt de Pokémon weer wakker, bij munt blijft de Pokémon slapen. - Burned
Een Pokémon die burned is, wordt aangegeven door de burn counter aan de Pokémon te hechten. Tussen elke beurt door krijgt je Pokémon eerst 20 schade. Daarna flip je een munt. Bij kop is je Pokémon niet meer burned, bij munt blijft je Pokémon dat wel. - Confused
Draai een verwarde Pokémon met de bovenkant naar beneden. Als een verwarde Pokémon gaat aanvallen moet je eerst een munt flippen. Bij kop gaat de aanval door zonder andere effecten. Bij munt gaat de aanval niet door en krijgt de aanvallende Pokémon 30 schade. Je kan verwarring opheffen door je Pokémon terug te trekken of door een kaart in te zetten die dit kan opheffen. - Poisoned
Een Pokémon die poisoned is, wordt aangegeven door de poison counter aan de Pokémon te hechten. Tussen elke beurt door krijgt je pokémon 10 schade.
Hoe win je?
Er zijn 3 verschillende manieren om een spel te winnen. Je wint als:
- Je alle 6 de prijskaarten hebt gepakt.
- Je tegenstander geen actieve Pokémon meer heeft om in te zetten.
- Je tegenstander aan het begin van zijn/haar beurt geen kaart meer van het deck kan pakken.
Voor meer informatie kunt u terecht op de website van Pokëmon.
Bron: Game Mania